Wanneer je boodschappen doet, let je waarschijnlijk niet altijd op de etiketten. Toch raden we je aan om dit wel te doen wanneer je een zoutarm dieet volgt. Zo word je je namelijk bewust van hoeveel zout er in verschillende voedingsmiddelen zit. Maar hoe lees je etiketten voor een zoutarm dieet? Wij vertellen je waar je op moet letten!
Natrium op etiketten
Een aantal jaren geleden werd er vaak ‘natrium’ of ‘Na’ vermeld op voedingsetiketten. Sinds 2016 zijn fabrikanten verplicht om de hoeveelheid zout te benoemen in plaats van natrium. Dit komt doordat de hoeveelheid natrium vaak minder lijkt dan de hoeveelheid zout.

Mocht er toch nog natrium benoemd worden op een etiket, dan is het belangrijk dat je het natriumgehalte vermenigvuldigt met 2,5 om tot de juiste hoeveelheid zout te komen. Dus staat er bijvoorbeeld 0,5 gram natrium? Dan betekent dit dat er 1,25 gram zout is toegevoegd.
Hoe etiketten lezen?
Wanneer je een zoutarm dieet volgt, wil je het liefst zo weinig mogelijk zout eten. Dit betekent echter niet dat je helemaal geen zout meer mag eten; zout is namelijk noodzakelijk. Toch is het heel belangrijk om op de etiketten van voedingsmiddelen te lezen. Hier kun je namelijk eenvoudig zien hoeveel zout een product bevat.

We adviseren om altijd het product te kiezen met het laagste zoutgehalte. Wanneer je er op gaat letten, zul je zien dat er grote verschillen zitten in bepaalde merken.

Er zijn een aantal classificeringen waaraan je kunt zien of een product veel zout bevat of wel binnen een zoutarm dieet past.

Zout: een product is zout wanneer deze meer dan 1 gram zout per 100 gram bevat
Zoutarm: een product is zoutarm wanneer deze minder dan 0,3 gram zout per 100 gram bevat
Geen zout toegevoegd: wanneer er op het etiket staat dat er geen zout is toegevoegd, betekent dit dat het voedingsmiddel alleen natuurlijk zout bevat. Het is dan in de meeste gevallen geschikt voor een zoutarm dieet.
Tips voor het lezen van etiketten voor een zoutarm dieet
Het lezen van etiketten is een belangrijk onderdeel bij het volgen van een zoutarm dieet. Door naar verschillende voedingswaarden te kijken, kun je gezondere voedingskeuzes maken.

Bekijk het totaal aantal calorieën. Zo kun je bepalen of een product binnen je dagelijkse calorie-inname past.
Let op de ingrediëntenlijst. Ingrediënten worden vermeld op basis van hoeveelheid. Dit betekent dat het product de grootste hoeveelheid van het eerste ingrediënt bevat.
Kijk uit met gezondheidsclaims zoals vetarm en zoutarm. Deze claims kunnen misleidend zijn.

nl_NLDutch