Zout is een echte boosdoener, ook al beseffen we dat nog niet helemaal. Een groot deel van de Nederlanders eet te veel zout, maar de meesten zijn zich hier niet van bewust. Dat komt doordat te veel zout niet per se direct zichtbaar is, wat wel het geval is bij te veel eten in het algemeen. Je ervaart ook niet altijd meteen klachten of je kan de klachten niet herleiden naar te veel zout eten. Toch zou het goed zijn om eens te kijken hoeveel zout jij nu eigenlijk binnenkrijgt en je zoutinname eventueel te beperken. Steeds meer mensen starten met een zoutarm dieet en verbeteren zo hun gezondheid.

Eet niet meer dan 6 gram zout per dag

Verschillende gezondheidsinstanties raden aan niet meer dan 6 gram zout per dag te eten. Als je dat wel doet, verhoog je de kans op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierziekten. Aan de andere kant is ook gebleken dat je bij het nuttigen van minder dan 3 gram zout per dag ook een hogere kans hebt op hart- en vaatziekten. Blijf dus tussen die 3 en 6 gram in zitten. Het beste is om 4 of 5 gram zout per dag te eten.

Zo meet je jouw zoutinname

Je kan natuurlijk sowieso meer zoutarm eten, maar dat is niet altijd nodig. Misschien eet jij niet te veel zout en hoef je jouw zoutinname niet te beperken. Het kan dan zelfs slecht voor je zijn om minder zout te eten, omdat te weinig zout eten ook niet goed is. Voordat je begint met zoutarm eten is het daarom belangrijk om eerst jouw zoutinname te meten. Dit doe je door één of enkele weken lang dagelijks bij te houden wat je eet. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een handige app gebruiken. Vervolgens tel je per dag het zoutgehalte van de voedingsmiddelen bij elkaar op. Kom je hoger uit dan 5 gram? Dan kan je jouw zoutinname het beste iets verlagen.

Hart- en vaatziekten10
Nierziekten30
Hartfalen20
Hoge bloeddruk40

Zoutarm eten: zo doe je dat

Je bent er nu misschien achter gekomen dat je minder zout moeten eten. Maar hoe doe je dat dan? Zoutarm eten in de praktijk blijkt lastiger dan gedacht. We strooien wat minder zout over onze gerechten en denken dat het dan wel goed is. Helaas is dat over het algemeen niet waar. Natuurlijk is het goed om minder zout over je maaltijden te strooien. In plaats daarvan kun je meer gebruik maken van andere kruiden en specerijen. Het is dus een goed begin, maar het is veel effectiever om uit te zoeken welke bewerkte producten veel zout bevatten en hiervan minder te eten.

Minder bewerkte producten

Het zout dat we over onze gerechten strooien is gemiddeld slechts 20% van onze totale zoutinname. De andere 80% komt uit bewerkte producten die we eten. Met bewerkte producten hebben we het met name over producten die toch al niet zo goed voor ons zijn zoals chips, pizza en koek. Aan de andere kant zijn brood en kaas ook twee voedingsmiddelen die bewerkt zijn en veel zout bevatten. Dit zijn echter wel gezonde voedingsmiddelen. Toch is het beter om hier alsnog mee te minderen. Bij het minderen met brood is het alleen wel belangrijk om erop te letten dat je nog voldoende jodium uit andere voedingsmiddelen of kelptabletten haalt.

Producten vergelijken

Als je inmiddels minder bewerkte producten eet, is het goed om producten te vergelijken. Kijk naar de bewerkte producten die je nog eet en vergelijk de zoutgehaltes met elkaar. Zo kan je bepalen welk product het minste zout bevat en dit voortaan in huis halen. Van sommige producten zijn er ook natriumarme varianten verkrijgbaar, zoals van bepaalde sauzen of chips. Dan kan je het beste hiervoor kiezen.

Producten

nl_NLDutch
nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten