Je weet misschien wel wat een zoutarm dieet is, maar wat is een natriumbeperkt dieet dan eigenlijk? Vaak wordt deze term ook gebruikt voor een zoutarm dieet, maar het is niet helemaal hetzelfde. Op deze pagina lees je wat een natriumbeperkt dieet precies inhoudt, hoe het verschilt met een zoutarm dieet en hoeveel natrium je binnen mag krijgen op een dag. Ook vind je op deze pagina een aantal handige tips voor het eten van minder natrium.

Wat is een natriumbeperkt dieet?

Iedereen heeft natrium nodig. Het speelt namelijk een belangrijke rol in de vochtregulering van ons lichaam. Natrium is een stofje dat in zout zit en zorgt voor zowel de positieve als negatieve gezondheidseffecten van zout. Het zit in allerlei voedingsmiddelen, maar zout is bij uitstek de grootste bron van natrium (1). Om deze reden wordt een natriumbeperkt dieet ook wel een zoutarm dieet genoemd. 

Voor sommige mensen is het belangrijk om niet te veel natrium binnen te krijgen, bijvoorbeeld bij hartproblemen of een verhoogde bloeddruk. Als je minder natrium wilt binnen krijgen, kun je het beste minder zout eten. Bij zowel een zoutarm als natriumbeperkt dieet eet je dus eigenlijk gewoon minder zout.

Hoeveel natrium eten per dag? 

Vanwege de negatieve gezondheidseffecten van te veel zout eten, adviseert de Hartstichting om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten. Het is geen goed idee om natrium helemaal uit je dieet te bannen, omdat je lichaam dit gewoon nodig heeft. Eet dus gewoon zout, maar beperk dit tot 4 of 5 gram per dag. Elke gram zout bevat ongeveer 0,4 gram natrium (2). Als je 4 tot 5 gram zout per dag zou moeten eten, is dat dus 1,6 tot 2 gram natrium. Je krijgt dan de juiste hoeveelheid natrium binnen: niet te veel en niet te weinig.

Hart- en vaatziekten10
Nierziekten30
Hartfalen20
Hoge bloeddruk40

Waar op letten bij een natriumbeperkt dieet?

Als je een natriumbeperkt dieet volgt, is het belangrijk om te letten op je dagelijkse zoutinname. Wist je dat we zo’n 80% zout binnenkrijgen door bewerkte producten zoals brood, kaas en snacks? Probeer dus minder bewerkte producten te eten en kook met minder zout. Zo krijg je al een hoop minder zout binnen. 

Een tip van ons: houd bij wat je eet in een app, zodat je ook zeker weet dat je echt minder zout eet (en niet te weinig zout binnenkrijgt).

Etiketten lezen

Een natriumbeperkt dieet volgen kan eerst best lastig zijn. Hoe kun je namelijk zien hoeveel natrium een product bevat? Het is eigenlijk heel makkelijk: kijk goed naar de etiketten van voedingsmiddelen. Bij de voedingswaarden vind je hoeveel zout of natrium het product bevat. Bovendien wordt het vaak aangegeven op de voorkant van de verpakking of een product zout- of natriumarm is of niet. 

Dit maakt het een stukje makkelijker om de juiste voedingsmiddelen te vinden bij een natriumbeperkt dieet. Hieronder vind je een overzicht van de meest gebruikte termen en de hoeveelheden natrium of zout (3):

  • Natriumvrij: maximaal 0,005 gram natrium per 100 gram
  • Zoutloos: maximaal 0,013 gram zout per 100 gram
  • Zeer laag natriumgehalte: maximaal 0,04 gram natrium per 100 gram
  • Zeer laag zoutgehalte: maximaal 0,1 gram zout per 100 gram
  • Natriumarm product: maximaal  0,12 gram natrium per 100 gram product
  • Zoutarm product: maximaal 0,3 gram zout per 100 gram product
  • Verlaagd natrium gehalte: minimaal 25% minder natrium dan een vergelijkbaar product.
  • Product met een verlaagd zoutgehalte: minimaal 25% minder zout dan een vergelijkbaar product
  • Zonder zout: geen natrium-zouten toegevoegd bij de bereiding. Bijvoorbeeld: ‘ongezouten’, ‘bereid zonder zout’ of ‘geen zout toegevoegd.

Als een van de bovengenoemde termen op de verpakking genoemd staat, is het vaak iets eenvoudiger om een zoutarm of natriumarm product te vinden. Deze termen worden vaak groot op de voorzijde vermeld. Bij zoutarme producten of producten zonder zout betekent dit echter niet meteen dat ze helemaal geen zout bevatten en geschikt zijn voor een natriumbeperkt dieet. Daarom blijft het belangrijk om ook altijd de voedingswaarden op het etiket te bekijken.

Voedingsmiddelen met natrium

Als je een natriumbeperkt dieet volgt, eet je zo veel mogelijk zoutarme producten. Daarnaast voeg je weinig tot geen zout meer toe tijdens het koken. Je hoeft dus alleen te minderen met voedingsmiddelen die veel zout en natrium bevatten. Zout is namelijk de allergrootste bron van natrium. Je hoeft dus niet te minderen met voedingsmiddelen die weinig zout bevatten en in verhouding wat meer natrium. Wil je berekenen hoeveel natrium je binnenkrijgt per dag? Bekijk dan de voedingswaarden per product. De hoeveelheden natrium tel je vervolgens bij elkaar op. Staat alleen aangegeven hoeveel zout het product bevat? Bereken dan de hoeveelheid natrium door het aantal gram zout maal 0,4 te doen. 

Voedingsmiddelen die veel zout (en dus ook natrium) bevatten (4):

  • Sauzen en soepen
  • Bouillonblokjes
  • Mosterd
  • Ketjap en sojasaus
  • Gemengde kruiden
  • Kaas
  • Gerookte vis
  • Kant-en-klare vleesproducten, zoals hamburgers en rookworst
  • Vleeswaren, zoals rookvlees, spek en rauwe ham
  • Kant-en-klaarmaaltijden
  • Chips en zoutjes
  • Gefrituurde snacks

Tips voor een natriumbeperkt dieet

Starten met een natriumbeperkt dieet is niet zo makkelijk. Met onderstaande tips maak je het iets makkelijker voor jezelf:

  • Houd in een app bij wat je eet en bereken jouw dagelijkse natriuminname.
  • Vervang zout bij het koken door verschillende kruiden en andere smaakmakers.
  • Eet vaker onbewerkte producten in plaats van bewerkte producten.
  • Kies voor natriumarme of zoutarme producten.
  • Lees etiketten en koop het product met het minste natrium.
  • Koop zoutarm brood en ontdek welke soorten broodbeleg zoutarm zijn.
  • Let goed op als je uit eten gaat en geef aan dat je natriumarm eet.

Wil jij starten met een natriumbeperkt dieet en wil je wat kookinspiratie opdoen? Bekijk dan onze zoutarme recepten en voeg ze toe aan jouw weekmenu!

nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten