Je weet misschien wel wat zoutarm eten inhoudt en wat een zoutarm dieet is. Maar wat is een natriumbeperkt dieet dan eigenlijk? Vaak wordt deze term ook gebruikt bij een zoutarm dieet, maar het is niet helemaal hetzelfde. Hieronder kan je lezen wat een natriumbeperkt dieet precies inhoudt.

Wat is een natriumbeperkt dieet?

Een natriumbeperkt dieet en een zoutarm dieet zijn in de praktijk eigenlijk hetzelfde. Natrium is een stofje dat in zout zit en zorgt voor zowel de positieve als de negatieve gezondheidseffecten van zout. Natrium zit in verschillende voedingsmiddelen, maar zout is bij uitstek onze grootste bron van natrium. Als je minder natrium wilt binnenkrijgen, kan je het beste minder zout eten. Bij zowel een natriumbeperkt als een zoutarm dieet eet je dus eigenlijk gewoon minder zout.

Hoeveel natrium mag je per dag?

Vanwege de negatieve gezondheidseffecten van zout wordt aangeraden om dagelijks ongeveer 4 tot 5 gram zout te eten. Het is ook belangrijk dat je wel deze hoeveelheid binnenkrijgt, omdat je anders te maken kunt krijgen met een zouttekort. Elke gram zout bevat ongeveer 0,4 gram natrium. Als je 4 tot 5 gram zout per dag zou moeten eten, is dat dus 1,6 tot 2 gram natrium. Je krijgt dan niet te veel en niet te weinig natrium binnen.

Hart- en vaatziekten10
Nierziekten30
Hartfalen20
Hoge bloeddruk40

Waar op letten bij natriumbeperkt dieet?

Als je een natriumbeperkt dieet volgt, is het dus belangrijk om te letten op je dagelijkse zoutinname. Probeer minder bewerkte producten te eten en kook met minder zout. Je zal dan zien dat je zoutinname al erg vermindert. Houd bij wat je eet in een app, zodat je ook zeker weet dat je echt minder zout eet (en niet te weinig zout binnenkrijgt).

Natrium in voedingsmiddelen

Bij een natriumbeperkt dieet hoef je niet te minderen met andere voedingsmiddelen die weinig zout en wat meer natrium bevatten. Zout is echt de allergrootste bron van natrium en het belangrijkste is dat je hiermee mindert. Minderen met andere voedingsmiddelen die natrium en geen zout bevatten is niet effectief. Als je wilt berekenen hoeveel natrium je binnenkrijgt per dag, kan je de etiketten van voedingsmiddelen bekijken. De hoeveelheden natrium kan je dan bij elkaar optellen. Staat alleen aangegeven hoeveel zout het product bevat? Bereken dan de hoeveelheid natrium door het aantal gram zout maal 0,4 te doen.

Tips voor een natriumbeperkt dieet

Starten met een natriumbeperkt dieet is niet zo makkelijk. Met onderstaande tips maak je het echter wel eenvoudiger voor jezelf:

  • Houd in een app bij wat je eet en bereken jouw dagelijkse natriuminname.
  • Vervang zout bij het koken door verschillende kruiden en groenten.
  • Eet vaker onbewerkte producten in plaats van bewerkte producten.
  • Kies voor natriumarme of zoutarme producten.
  • Lees etiketten en koop het product met het minste natrium.
  • Let goed op als je uit eten gaat en geef aan dat je zoutarm eet.

Wil jij starten met een natriumbeperkt dieet en wil je wat kookinspiratie opdoen? Bekijk dan onze zoutarme recepten en voeg ze toe aan jouw weekmenu!

Producten

nl_NLDutch
nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten