Het Voedingscentrum geeft aan dat bijna 80% van de Nederlanders te veel zout eet. Ons lichaam heeft zout nodig om goed te kunnen functioneren, maar een teveel aan zout kan juist klachten met zich meebrengen. Daarom is het goed om te letten op je zoutinname. Als je last hebt van nierproblemen of een verhoogde bloeddruk raadt het Voedingscentrum aan om met je arts te overleggen of een zoutarm dieet iets voor je is. Daarbij geeft het Voedingscentrum een aantal adviezen om minder zout te eten. Hieronder lees je wat hun adviezen zijn.

Houd bij wat je eet

Je kan natuurlijk zomaar minder zout gaan eten, maar je kan beter eerst kijken hoeveel zout je nu eigenlijk binnenkrijgt. Dan weet je ook hoeveel minder zout je moet eten. Houd daarom goed bij wat je eet en controleer hoeveel zout hierin zit. Je kan hiervoor ook gebruikmaken van de gratis Eetmeter van het Voedingscentrum.

Neem minder van elk soort zout

Soms wordt gedacht dat bepaalde soorten zout gezonder zijn (zoals himalayazout of zeezout) en dat we daar niet te veel van binnen kunnen krijgen. Als je echter kijkt naar de hoeveelheid natrium in verschillende soorten zout, is dat vrijwel altijd gelijk. In dat opzicht maakt het dus helemaal niet uit welk soort zout je eet. Als je minder natrium binnen wilt krijgen, kan je dus niet gewoon het ene soort zout door het andere vervangen. Je zal echt moet minderen met alle soorten zout.

Hart- en vaatziekten10
Nierziekten30
Hartfalen20
Hoge bloeddruk40

Lees etiketten en maak zoveel mogelijk zelf

Veel bewerkte producten bevatten een grote hoeveelheid zout. Denk hierbij aan hamburgers, sauzen, vleesvervangers, pizza’s en kant-en-klaar-maaltijden. Wil je dit toch graag af en toe eten? Lees dan de etiketten van verschillende producten en vergelijk de hoeveelheden natrium met elkaar. Zo kun je kiezen voor de minst zoute variant. Verder kan je het beste zoveel mogelijk maaltijden en tussendoortjes zelf maken. Je kan dan zelf bepalen hoeveel zout je eraan toevoegt.

Gebruik kruiden, specerijen en zout met minder natrium

Zout gebruiken we vaak als smaakmaker. Het geeft ons eten extra smaak. In plaats van zout kan je echter ook andere, gezondere smaakmakers gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan verse of gedroogde kruiden en specerijen. Naast de gewone zoutsoorten zijn er ook speciale soorten zout met minder natrium, zoals Lo Salt of Jozo bewust. Een deel van het natrium in het zout is dan vervangen door magnesium en kalium. Je kan dit zout gebruiken in plaats van gewoon zout, zodat je minder natrium binnenkrijgt. Overleg wel eerst met je arts als je ontstekingsremmers of plaspillen gebruikt of een slechte nierfunctie hebt.

Eet zoveel mogelijk volgens de Schijf van Vijf

In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum staan voornamelijk voedingsmiddelen die geen toegevoegd zout bevatten. Wel is het zo dat er in kaas, brood, gezouten vis en peulvruchten in glas of blik wel zout zit. Deze producten bevatten echter ook veel andere goede voedingsstoffen. Veel producten buiten de Schijf van Vijf – zoals snacks, koek, gebak en sauzen – bevatten veel zout en weinig voedingsstoffen. Daarom krijg je door zoveel mogelijk volgens de Schijf van Vijf te eten en andere producten te laten staan minder zout binnen.

Producten

nl_NLDutch
nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten