Zoutarm dieet: bewust of zouteloos?

Zout wordt in veel gerechten en voedingsmiddelen gebruikt als smaakmaker. Daarom wordt vaak gedacht dat zoutarm eten smakeloos is. Een zoutarm dieet hoeft echter helemaal niet zouteloos te zijn. Je zal eerst even moeten wennen aan de verminderde smaak, maar uiteindelijk merk je hier niets meer van. Ook zijn er verschillende manieren om bewust zoutarm én lekker te eten.

Bewust eten

Met een zoutarm dieet eet je bewuster en denk je aan je gezondheid. Dit hoeft niet te betekenen dat je helemaal geen zout meer mag eten, maar je eet wel minder zout en maakt meer bewuste keuzes. Voor sommige mensen kan dit zouteloos zijn, maar dat is het niet. Je kan af en toe echt nog wel een lekkere snack eten, zolang je maar voldoende bewuste keuzes maakt.

Wennen aan een zoutarm dieet

Zeker als je gewend bent om veel zout te eten, zal het op het begin lastig zijn om de omschakeling te maken naar een zoutarm dieet. Je gerechten zullen op het begin wat flauw smaken. Op een gegeven moment zal je hier echter aan gewend raken en weet je eigenlijk niet beter. Om zo snel mogelijk aan zoutarm eten te wennen kan je het beste helemaal geen zout of zoute smaakmakers meer nemen. Je zal dan gemiddeld binnen zes weken gewend zijn aan zoutarm eten en je gerechten zullen dan weer echt lekker smaken.

Je gerechten op smaak brengen met kruiden

Als je geen of minder zout eet, zal je jouw gerechten op een andere manier smaak moeten geven. De makkelijkste manier om dit te doen is door meer kruiden te gebruiken. Er zijn verschillende kruiden die echt wat extra smaak toevoegen, zoals:

  • knoflookpoeder
  • uienpoeder
  • nootmuskaat
  • zwarte peper
  • cayennepeper
  • paprikapoeder
  • oregano
  • tijm
  • kerriepoeder
  • koriander

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een mix met verschillende kruiden, maar let er dan op dat hier geen zout aan is toegevoegd. Verder zijn er ook nog andere producten die je gerechten extra smaak kunnen geven, zoals uien, knoflook, suiker en azijn. Test voor jezelf uit welke kruiden lekker smaken bij verschillende gerechten en creëer je eigen mixen. Heeft je zoutarme gerecht alsnog niet zoveel smaak? Voeg dan nog wat extra kruiden toe.

Inspiratie voor zoutarme gerechten

Als je net zoals normaal een pan spaghetti, een wokgerecht of een stamppot met zoutarme jus maakt en geen zout toevoegt, zal je merken dat het wat flauw smaakt. Je kan dan wat kruiden toevoegen, maar het kan soms lastig zijn om de juiste kruiden te kiezen. Om het jezelf wat makkelijker te maken kan je daarom het beste eerst wat inspiratie opdoen met zoutarme gerechten die je op onze website vindt. Deze gerechten bevatten geen zout en hebben toch veel smaak door de juiste kruidencombinaties. Zo hoef je helemaal geen ster in de keuken te zijn om bewust zoutarm te eten!

nl_NLDutch
nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten