Voedingsmiddelen tegen angst en depressie

Succesvolle mensen hebben niet altijd de tijd om goed te kunnen eten. Drukke schema’s, nieuwe diëten en fastfood kunnen je ervan weerhouden om gezond te eten. Wat je je misschien niet beseft, is dat het niet krijgen van de juiste voeding, je depressief kan maken. Het is bekend dat er een verband bestaat tussen psychische aandoeningen zoals angst en depressie en een tekort aan serotonine in de hersenen.

Een ander chemische stof, dat je een ‘goed gevoel’ geeft en die je lichaam door bepaalde voedingsmiddelen kan vrijgeven, is endorfine. Zelfs het ontbreken van melatonine kan voorkomen dat je ‘s nachts goed slaapt. Probeer een aantal van deze voedingsmiddelen tegen angst en depressie en bekijk of ze voor jou ook werken.

Serotonine speelt een belangrijke rol in de regulering van emoties en het gebrek aan serotonine kan een belangrijke oorzaak van depressie en angst zijn. Hoewel er veel medicijnen zijn, die de hoeveelheid serotonine kunstmatig kunnen verhogen, kan het eten van de juiste voeding dat echter ook. De twee belangrijkste bouwstenen voor serotonine zijn tryptofaan en omega 3-vetzuren. Heb je je ooit weleens slaperig gevoeld na het eten van een groot stuk vlees? Dat is de tryptofaan, die aan het werk is. Kalkoen en ander vlees zoals bijvoorbeeld mager rundvlees zijn geweldige bronnen van tryptofaan. Omega-3 vetzuren zijn die andere belangrijke ingrediënten en zoals je wellicht wel weet, is visolie hiervoor de beste bron. Andere voedingsmiddelen waarin je ook omega 3 kunt vinden, zijn eieren, avocado’s en lijnzaad.

groenten

Bij endorfines ligt het net iets anders. Hoewel het niet nodig is dat het elke dag functioneert, zijn ze een chemische stof die je lichaam produceert als een pijnstiller en als een kalmerend middel. Je hebt misschien weleens gehoord van dat gevoel van euforie, dat hardlopers soms ervaren. Dit is de reactie van het lichaam op de stress van zware inspanning, die dan endorfines gaat aanmaken. Gelukkig kun je ook endorfines genereren uit het voedsel dat je eet. Pure chocolade is geweldig voor het aanmaken van zowel endorfine als serotonine. Maar dit werkt meestal maar tijdelijk. Een andere manier om de productie van endorfine te stimuleren, is om pittig voedsel te eten. Je hersenen kunnen worden misleid door te denken dat je mond in brand staat en endorfines nodig hebben om de pijn te kalmeren.

Als je een aantal van deze voedingsmiddelen tegen angst en depressie probeert en dit combineert met mindfulness-training en MBSR-therapie, dan ben je goed op weg naar een nieuwe en gelukkigere toekomst!

Vind hier een MBSR training!