Groenten uit blik of vers van het land?

Groenten kan je vers kopen of uit een blikje. Ook kan je kiezen voor diepvriesgroenten. Als je zoutarm eet en groenten uit blik wilt eten, zal je wel meer moeten opletten. En wat is nu eigenlijk gezonder: uit blik of direct van het land? In dit artikel leggen we je hier meer over uit.

Zoutarme groenten uit blik

Groenten die zo van het land komen bevatten geen toevoegingen. Hier is dus geen zout aan toegevoegd en dit kan je gewoon eten. Bij groenten uit blik is dit echter anders. Aan veel soorten groenten uit blik is wel zout toegevoegd. Het is daarom belangrijk om hierop te letten bij een zoutarm dieet. Je kan bij de ingrediënten zien of er zout aan de groenten is toegevoegd. Ook wordt soms op de voorzijde van de verpakking vermeld dat het product minder of geen zout bevat. Dit kan je herkennen aan termen als ‘zoutarm’, ‘natriumarm’, ‘zonder toevoeging van keukenzout’ of ‘ongezouten’.

Vers of uit blik: wat is gezonder?

De discussie of verse groenten of groenten uit blik gezonder zijn lijkt maar voort te duren. Hier heerst ook veel verwarring over. Hoe zit dit nu precies? Helaas is hier geen eenvoudig antwoord op te geven. Gemiddeld gezien verliezen groenten bij het verwerken in blik ongeveer 60% van het vitamine C-gehalte. Daarnaast gaan ook andere voedingsstoffen verloren bij de verwerking.

Je zou dan misschien denken dat verse groenten gezonder zijn. Echter hangt dit sterk af van de mate van versheid. Als je verse groenten in de supermarkt koopt, komen die niet direct van het land. Ze zijn eerst naar de supermarkt vervoerd en liggen daar misschien ook al even. En wellicht laat je het thuis ook nog een aantal dagen liggen. De voedingswaarden van verse groenten gaan elke dag achteruit en na een bepaald aantal dagen kan het vitamine C-gehalte zelfs met 100% zijn afgenomen.

In principe zijn verse groenten dus vaak het gezondst, mits je ze consumeert binnen een paar dagen nadat ze van het land zijn gekomen. Deze termijn verschilt per soort groente.

Wat kun je nu het beste eten?

Het allerbeste is om groenten te eten die direct van het land komen, bijvoorbeeld uit je eigen moestuin of van een groenteboer die ze net van het land heeft gehaald. Als dit niet mogelijk is, kies dan voor groenten van een kleinere zaak. Vraag hoe lang geleden de groenten van het land zijn gehaald. Sowieso is het ook altijd beter om te kiezen voor groenten die dichtbij huis zijn gekweekt (in Nederland of in ieder geval in Europa). Ze zijn dan minder lang onderweg geweest naar de winkel. Dit is ook nog eens beter voor het milieu.

Heb je geen groentetuin en geen groenteboer in de buurt met zeer verse groenten? Dan maakt het meestal niet zoveel uit of je verse groenten of groenten uit blik koopt. De voedingswaarden zullen dan waarschijnlijk ongeveer hetzelfde zijn. Wil je de groenten thuis nog graag bewaren? Dan kan je het beste kiezen voor groenten uit blik, want de voedingswaarden van deze groenten gaan langzaam achteruit.

nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten