Het alternatief voor 3 beruchte crash diëten

Snel afvallen betekent in de meeste gevallen ongezond afvallen: we grijpen naar een crash dieet om ons doel te bereiken. Een crash dieet kenmerkt zich door een dieet waarvoor geen verantwoorde of onderbouwde theorie bestaat, maar die wel richtlijnen geeft van hoe je af kan vallen. Deze richtlijnen zijn vaak erg onverantwoord. Zo moet je soms dagenlang vasten, jezelf uithongeren en is eigenlijk – met een beetje gezond verstand – al snel te zeggen dat dit niet gezond is.

Toch kiezen veel mensen, vaak in onwetendheid, voor een van de volgende drie crash diëten. En dat terwijl er een gezonder alternatief is. Bijvoorbeeld door gezonder te gaan eten.

 

Militair dieet

Het militair dieet wordt ook wel “3 dagen dieet” genoemd en is gebaseerd op het verhaal dat militairen zichzelf 3 dagen onthouden van voeding (de meeste voeding) en een streng dieet volgen. Daardoor val je razendsnel af en verlies je vet. De overige 4 dagen van de week eet je normaal.

Dit dieet werkt echter niet, omdat het je uithongert. Je verliest qua gewicht voornamelijk water en spiermassa. De meeste mensen die een militair dieet volgen houden het overigens helemaal niet zo lang vol. Het merendeel kan de eerste week al niet volmaken, wat aangeeft hoe ongezond het is.

 

Ziekenhuisdieet

Een ander populair crash dieet is het ziekenhuisdieet. Het idee achter dit dieet is dat je – net als mensen die om wat voor reden dan ook – in het ziekenhuis liggen, de helft van de calorieën eet. Je vermindert dus met 50% van je normale voeding.

Dat is slecht, want je bent niet ziek. Net als bij het militaire dieet zal dit leiden tot het verliezen van vocht en spieren. Mensen die een ziekenhuis te streng volgen ondervinden hier doorgaans allerlei narigheid van. Behalve dat je snel weer aankomt, verlies je ook fitheid en concentratievermogen. Je kan zelfs depressief worden van dit dieet.

 

Yoghurt dieet

Een yoghurt dieet is ook een voorbeeld van een crash dieet dat niet werkt. Je vervangt elke maaltijd voor yoghurt met wat lichte ingrediënten erin. Vaak noten en zaden of fruit. Je vermijdt eigenlijk alles waar veel koolhydraten in zitten. In principe zijn eiwitrijke vervangers zo slecht nog niet. Echter bij het yoghurt dieet eet je veel te veel yoghurt en krijg je andere voedingsstoffen niet binnen. Afvallen zal qua gewicht geen probleem zijn, maar gezond is het allerminst.

 

Alternatief

Een crash dieet zullen we onder geen enkele voorwaarde aanraden. Het is ongezond, vaak erg onplezierig en zal nimmer leiden tot het gewenste effect. Wat moet je dan doen als je wil afvallen? Snel afvallen zonder crash dieet zal het makkelijkste gaan door de combinatie van meer beweging (vaker sporten, meer wandelen, de trap nemen en eigenlijk alle vormen van beweging zien uit te buiten en optimaal benutten) en gezondere voeding. Met gezondere voeding doelen we op koolhydraatarme voeding. Je probeert te minderen met enkelvoudige koolhydraten (de slechte, onnatuurlijke suikers) en eet meer eiwitrijke producten en onverzadigde vetten. Je zal merken dat je hiermee fitter en vitaler wordt, maar ook vanzelf vet gaat verbranden. Simpelweg omdat er geen nieuwe vetvoorraad wordt aangemaakt.